drag and drop web creator

Sleduj nás na Facebooku

Divadlo 29 - Haco (JP) + Gurun Gurun (CZ)

pátek 30.9. 2016, 20:00, 140 Kč

Na pozvání Divadla 29 přijíždí poprvé do ČR hvězda japonské avant-popové scény Haco. Doprovod jí bude dělat čtveřice z planety Gurun a jejich hudba vzor 3016. 

Haco je japonská zpěvačka, skladatelka, multiinstrumentalistka, sound designerka a performerka, proslulá kromě sólové tvorby také jako zakládající členka kapel After Dinner (1981-1991) a Hoahio. Právě díky kapele After Dinner a jejímu propojení s Recommended Records, klíčovým labelem hnutí Rock In Opposition, se Haco stala mezinárodně uznávanou umělkyní. Svoje první sólové album vydala v roce 1995. Haco si postupně vytvořila unikátní zvuk (do značné míry založený na využívání nových technologií). Volně kombinuje postupy elektroakustické hudby, post-punku, avantgardy, ambientu, improvisingu, ale i popu. Nahrávky, na kterých se podílela, vychází na zásadních labelech jako jsou Tzadik nebo Improvised Music from Japan. Haco spolupracovala s takými esy světové scény, jako jsou Fred Frith, Acid Mothers Temple, David Toop, Zeena Parkins, Otomo Yoshihide, Ikue Mori nebo Sachiko M. V roce 2005 byla její deska Stereo Bugscope 00 oceněna na prestižní Prix Ars Electronica. 

Aktualní album Haco nazvané Secret Garden je ukázkovým příkladem zralého, osobitého a přitom velmi zábavného a současného avant-popu. Pokud vás oslovuje tvorba Björk, Laurie Anderson, Kate Bush nebo třeba i Ivy Bittové a Davida Sylviana, neměli byste si určitě první návštěvu Haco v ČR nechat ujít!

Gurun Gurun existují od roku 2007 a od počátku je jasné, že poradit si s jejich produkcí a nějak ji reflektovat bude těžký oříšek. Jde vůbec o kapelu? Hrají nějaké skladby, nebo je vše založeno na improvizaci? Na pódiu uvidíte čtyři muže skloněné nad stoly plnými různých zařízení, kabelů, nástrojů, elektroniky i podivných předmětů, jak produkují pomalé repetitivní melodie a vytvářejí hypnotickou minimalistickou náladu, která připomene pád do nějaké podivné červí díry plné zvuků i jemných dívčích vokálů, jež vás ovšem nemilosrdně vtáhne dovnitř, přinutí zhroutit se sami do sebe a vstoupit do jednoho z paralelních vesmírů. 

Další důležitá věc je, že pány Knoflíčka, Tarnovského, Ježka a Federsela navíc kromě nepochybné hudební invence charakterizuje intuitivní spřízněnost s japonskou kulturou: je to možná trochu zvláštní pro čtveřici ze středu Evropy, ale svět je dnes prostě takový: vzdálené kouty světa si jsou blíž než kdy jindy a člověk se může cítit doma tam, kde najde spřízněné duše. Gurun Gurun se prostě podle mnohých vyjadřují „japonským“ způsobem lépe (nebo minimálně stejně dobře) jako Japonci, ale přesto zároveň i jinak, „evropsky“, každopádně ale zcela překvapivě a osobitě.

Svědčí o tom lavina příznivých recenzí po celém světě, kterých se dočkalo už jejich první album, a přízeň kritiků nijak nepolevila ani na jaře 2015 po vydání druhého alba Kon B. Namátkou: Jejich hudba vytváří rovnováhu mezi zvuky přírody a počítačovou dekonstrukcí (Foxy Digitalis), nebo: Tato deska není pouhé album, je to prostě zážitek (Anthem Review), případně: Na tohle se dá říct jenom: wow! Musíte to prostě slyšet (Cyclic Defrost). Kon B byl také zařazen mezi nejlepší desky roku 2015 podle výběru prestižního serveru Headphones Commute – a to už je docela velká věc. Gurun Gurun v minulém roce kromě koncertování po Evropě představili Kon B i ve své zemi zaslíbené a na jaře absolvovali úspěšné japonské turné.



SDÍLEJTE ČLÁNEK